Jak už bylo napsáno a je obecně i známo, Kanada je obrovská země. Při předpokladu, že budete i cestovat, je potřeba pořídit auto. Samozřejmě, existují jiné varianty, jak se dopravit v Kanadě z místa na místo, ale autobusy většinou spojují jen větší města, vlaků je v Kanadě pomálu a letecká doprava se většinou vyplatí jen na delší přelety.
Pokud se tedy jako většina cestovatelů, kteří chtějí pracovat a cestovat po Kanadě, rozhodnete auto pořídit, zde je pár rad, kterými se můžete řídit.

Jaké auto si v Kanadě koupit:
V Kanadě patrně budete chtít kromě práce i cestovat a některá místa jsou značně odříznutá od civilizace, proto bude ideální vozidlo, kde se dá spát. Kombík bude minimum, lépe nějaký van (menší či větší dodávka), nějaké SUV, již předem upravený campervan a nebo truck s obytnou nástavbou. Pořadí je vlastně seřazeno i cenově 🙂 Kombinace luxusního autobusu s obytnou úpravou a malým jeepem zaháknutým jako přívěs je uvedena jen pro úplnost, takových tu uvidíte spoustu…
Drtivá většina aut jsou benzínové automaty s motory začínajícími na obsahu kolem 3 litrů, což je největší rozdíl proti Evropě. Tady se na spotřebu začalo hledět až docela nedávno. Benzín je tu levný, okolo 1,05 až 1,40 CAD, záleží na místě, provincii a sezóně. Spotřeba je dána klasicky stylem jízdy, jestli město nebo dálnice, ale většinou se počítý minimálně s 8–9 litry na 100km na dálnici. Normální jízda pak 10–12, po městě klidně 15 litrů…

1. Pokud začneme u kombíků, Subaru Legacy nebo nějaké starší Volvo bude ideální. Limitující je opět místo na spaní a věci.

2. Druhá kategorie, obytná dodávka, je už o mnoho lepší volba. Možností je spousta, většinou modely americké provenience – Dodge Caravan nebo delší a pohodlnější Grand Caravan, Chevrolet Venture, Ford Vindstar, Pontiac Montana, Plymouth Grand Voyager a nebo Kia Sedona. Z větších pak GMC Sahara nebo Astro. Do všech modelů se pohodlně vleze zabudovaná postel s úložným místem pod ní, a nejlepší jsou auta, které mají pojízdné dveře na obou stranách.
Pořídit lze i novozélandskou klasiku Mitsubishi Delica 4×4, ale ta bude mít volant na pravé straně a není z nejlevnějších. Ideálním řešením může být Ford Sportsmobile 4×4, dostatečně prostorná dodávka s pohonem všech 4 kol, ale za příslušnou cenu.

3. Třetí možností je pořídit větší starší 5–ti dvéřové SUV (teréňák), kam se bude dát vměstnat postel. Dobře poslouží Ford Explorer, Nissan Pathfinder nebo Jeep Cherokee. Daní za off-road bude méně místa uvnitř, větší spotřeba a dražší pneumatiky. Plusem je samozřejmě větší průchodnost terénem a robustnost při případné nehodě či střetem se všudypřítomnou divokou zvěří.

Samostatnou kapitolou jsou pak dodávky typu pick-up (Toyto Tundra nebo Tacoma, Ford F150, GMC Sierra a mnohé další), které se přidáním samostatné nástavby stávají plnohodnotným cestovatelským autem. Ovšem, nic není zadarmo a tato kombinace bude velmi nákladnou investicí, záleží samozřejmě na stáří auta atd.
Předupravených cestovatelských campervanů (tzv.RV – recreational vehicle), které se v Kanadě těší obrovské popularitě, je k prodeji také bezpočet, ale opět na to musíte mít.

Kde v Kanadě auto koupit:
1. Auto přímo od majitele, který o něj dbal. Rád vám jej ukáže, projede s vámi, řekne o problémech, kde a co měnil. Tachometr u aut z druhé ruky bude většinou na 200.000km a více, ale to není až takový problém.
2. Auto prodávají vám podobní cestovatelé, auto bude vybavené, s postelí, spoustou užitečných věcí a kempingovým vybavením.
3. Inzertní noviny či nástěnky v supermarketech (Sobey´s, Safeway…)
4. Na webu www.kijiji.ca nebo www.craiglist.ca , kde je možno koupit téměř cokoliv (jde o velké inzertní portály)
5. Ve větších městech mrknout v autobazarech (arabští či indičtí překupníci), může a nemusí to být dobrá volba.

Ceny aut v Kanadě:
Ceny se pohybují od 1500 CAD výše, záleží na tom, kolik budete chtít investovat a za jaké auto. Nicméně většina slušných vozidel se bude pravděpodobně pohybovat okolo 2000 CAD a cena půjde dále nahoru. Novější a lepší modely budou dražší.
Před koupí se vyplatí si auto podrobně prohlédnout, projet, nechat si udělat „car check“, zkontrolovat kapaliny, brzdy apod. Praskliny na předním skle má každé druhé auto, i nové, to je ta nejmenší obtíž.

Převod a pojištění auta v Kanadě:
Pokud je vše OK a auto kupujete, další kroky se budou mírně lišit provincii od provincie. Při koupi auta v British Columbia (např. Vancouver) zajdete s původním majitelem do pojišťovací kanceláře, která nabízí tzv. Autoplan, odevzdají se pův. SPZ a dostanete nové. V BC je pouze jedna „provinční“ autopojišťovna ICBC, takže na výběr moc není, ale pro vás je to vlastně výhoda, a není dále co řešit. Pro přepis auta je potřeba mít cestovní pas, řidičský průkaz a mezinárodní řidičák.
Ač to může znít zvláštně, BC nemá žádnou povinnou technickou kontrolu a některá auta opravdu jezdí na hranici rozpadu. Navíc se platí daň z kupní ceny auta, která závisí na prodejní částce. Proto je ideální se s majitelem domluvit a do dokumentů uvést nižší kupní cenu a tím i nižší daň, která činí asi 10–15 procent z kupní ceny auta. Povinná pojistka (povinné ručení) vás bude měsíčně stát okolo 140 CAD a výše a závisí na stáří auta i na oblasti, kde bude jezdit. Pojistka pro Vancouver může být až o několik desítek dolarů vyšší. Pojištění se většinou sjednává na půl roku či rok formou inkasa z účtu.
Nové SPZ si pak namontujete na správné místo, tu s nálepkami o povinném ručení dozadu a můžete vyrazit na cesty či za prací.

Při koupi auta v Albertě závisí na stáří auta, zda-li budete mít další výdaje. Automobily starší 10–ti let musí projít technickou kontrolou, která je poměrně přísná. Problém nastává i v případě, že budete své auto prodávat a bude mít značky provincie či teritoria jiného a nebo bude chtít své auto z BC přehlásit do Alberty. Tady pak nastává kolečko vyřizování, přesný postup zjistíte u místních pojišťoven, kterých je v Albertě více než 50.